Η σημερινή συνέντευξη τύπου δεν έχει τον χαρακτήρα ενός απλού δημόσιου απολογισμού των πεπραγμένων της διοίκησης του Δήμου Καβάλας.
Δεν είναι μια τυπική διαδικασία παράθεσης επίσημων στοιχείων και αριθμών, για να ικανοποιήσουμε την ανάγκη προβολής των σημαντικότερων παρεμβάσεων που έλαβαν χώρα τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Αποτελεί τη συνέχιση του εποικοδομητικού διαλόγου που εγκαινιάσαμε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, με όλους τους πολίτες του Δήμου Καβάλας.
Παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου και άσκησης καλοπροαίρετης κριτικής, σε όσους επιθυμούν όχι μόνο να αξιολογήσουν το έργο μας, αλλά και να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις αλλαγής της υφιστάμενης κατάστασης, είτε ως οργανωμένοι φορείς, είτε με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη.
Θεωρούμε ότι το πρόγραμμα που ενέκρινε το 62% των Καβαλιωτών το 2019, επιδέχεται διορθωτικές κινήσεις και στοχευμένες μεταβολές, ως απόρροια των ιδιαίτερων συνθηκών κάτω από τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργήσουμε μέχρι το τέλος της τετραετίας.
Ο «Σύγχρονος Δήμος» ανέλαβε τα ηνία του Δήμου Καβάλας πριν από έναν χρόνο, θέτοντας ως στόχο την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την κατάλληλη προετοιμασία του συνόλου των δημοτικών υπηρεσιών, μέσω της σύνταξης μελετών και της παρουσίασης ολοκληρωμένων φακέλων, για τη μεγαλύτερη δυνατή απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων.
Είναι γεγονός ότι η κανονική ροή υλοποίησης του τετραετούς σχεδιασμού μας, διακόπηκε απροσδόκητα το πρώτο τρίμηνο του 2020, καθώς εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης και των ειδικών μέτρων που έπρεπε να ληφθούν για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο εξάπλωσης του κορωνοϊού, τέθηκαν σε καθεστώς αναστολής ή ακυρώθηκαν τόσο οι δράσεις που είχαμε δρομολογήσει σε διάφορους ευαίσθητους τομείς, όπως αυτοί της Ποιότητας Ζωής και των Ψηφιακών Μέσων, όσο και οι πολιτιστικές – αθλητικές εκδηλώσεις της τρέχουσας περιόδου.
Το συνολικό ποσό που εισέπραξε ο Δήμος Καβάλας από το αρμόδιο υπουργείο για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, ανέρχεται στο 1.540.571 ευρώ (Μάρτιος 2020 – 606.913 ευρώ / Οκτώβριος 2020 – 933. 658 ευρώ). Μέχρι την 1/10/2020 διατέθηκαν συνολικά 431.829 ευρώ (είδη ατομικής υγιεινής, εργοδοτικές εισφορές ΙΚΑ έκτακτου προσωπικού, προμήθειες αναλώσιμων, παροχή υπηρεσιών για την πρόσληψη ναυαγοσωστών, προμήθεια εξοπλισμού γραφείων κτλ). Με τα υπόλοιπα χρήματα θα προχωρήσουμε, μεταξύ άλλων, στην πρόσληψη 30 καθαριστριών και στην κάλυψη των αναγκών των νομικών προσώπων, τα οποία εμφάνισαν απώλειες πόρων εξαιτίας της πανδημίας.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, επιχειρήσαμε να βάλουμε μια τάξη στα οικονομικά του Δήμου, μέσω του άμεσου εξορθολογισμού των δαπανών, ενώ καταφέραμε να εξοφλήσουμε σχεδόν το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών. (500.000 ευρώ - 31-8-2019 / 8.000 ευρώ 31-8-2020). Το ίδιο χρονικό διάστημα προχωρήσαμε στη σύναψη 158 συμβάσεων μόνιμου και έκτακτου προσωπικού, βοηθώντας τους άνεργους συμπολίτες μας και ενισχύοντας με το ποσό των 366.784 ευρώ (σύνολο μισθολογικών αποδοχών) την τοπική οικονομία.
Επίσης, αναμορφώσαμε, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους και καινοτόμα προγράμματα, το πλαίσιο λειτουργίας των διευθύνσεων που εξυπηρετούν το κοινό.
Τέλος, διαπιστώνοντας τα κενά που υπήρχαν στην άσκηση ενιαίας πολιτικής για την αντιμετώπιση των προβλημάτων όλων των πολιτών του Δήμου Καβάλας, φροντίσαμε να ενισχύσουμε με περισσότερο προσωπικό και τον απαραίτητο εξοπλισμό τις τοπικές κοινότητες της δημοτικής ενότητας Φιλίππων, σε μια προσπάθεια αναστροφής του αρνητικού κλίματος που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια.
Η καθημερινότητα θα βρίσκεται στην προμετωπίδα της πολιτικής που θα ακολουθήσουμε και την επόμενη χρονιά. Η επάρκεια και η ποιότητα του νερού που καταναλώνουν οι συμπολίτες μας, η ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων και η μείωση του ενεργειακού κόστους, για να αλλάξει τόσο το περιβαλλοντικό, όσο και το οικονομικό αποτύπωμα της λειτουργίας του Δήμου Καβάλας, κατέχουν κυρίαρχη θέση μεταξύ των παρεμβάσεων που δρομολογήσαμε για τον δεύτερο χρόνο της θητείας μας.
Παράλληλα, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για την αξιοποίηση του παλιού νοσοκομείου, των παλιών Δικαστηρίων και της παλιάς Μεραρχίας, ενώ, πυκνώνοντας τις επαφές μας στην Αθήνα με τους συναρμόδιους υπουργούς και τους συνεργάτες τους, διεκδικούμε την παραχώρηση της ακτής Καλαμίτσας από την ΕΤΑΔ, την εκμετάλλευση του στρατοπέδου Ασημακοπούλου, μετά τη σταδιακή μετακίνηση των προσφύγων σε άλλες δομές φιλοξενίας, την επίσπευση των διαδικασιών κατασκευής της γέφυρας επί της Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού και της Περιμετρικής, καθώς και τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Νέας Καρβάλης με τους Τοξότες.
Θεωρούμε ότι με τη συχνή και σε κάθε περίπτωση οργανωμένη επίσκεψη μας στα κέντρα λήψης αποφάσεων, αυξάνουμε τις πιθανότητες να υλοποιήσουμε τους στόχους που έθεσαν τα τελευταία χρόνια όλες οι διοικήσεις του Δήμου Καβάλας.
ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ
Βασικός στόχος της νέας διοίκησης ήταν η μείωση της ετήσιας εισφοράς προς τη ΔΙΑΜΑΑΘ, μέσω της αύξησης του ποσοστού της ανακύκλωσης, και η οργάνωση της υπηρεσίας καθαριότητας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων διαχείρισης των σκουπιδιών τόσο στην πόλη της Καβάλας, όσο και στη Δημοτική Ενότητα Φιλίππων. Παράλληλα, έγινε η κατάλληλη προετοιμασία για τη διαλογή στη πηγή των βιοαποδομήσιμων αποβλήτων και τη δημιουργία Πράσινων γωνιών, ενώ κατατέθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία για την κατασκευή και λειτουργία μονάδας κομποστοποίησης πράσινων αποβλήτων.
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ
- Πλύσιμο και απολύμανση των πεζόδρομων (στο κέντρο της πόλης) / Πλύσιμο κάδων (Κέντρο – Παναγία – Βύρωνας – Άγιος Λουκάς – ΔΕΠΟΣ)
- Καθαρισμός ακτών, ρεμάτων και δασυλλίων (Ίστρου – Δασωτού – Περιγιαλίου – Παληού – Αγίας Παρασκευής – Κασσάνδρου - Κορίνθου – Πύργου – Θεσσαλονίκης – Αισχύλου – Αμυγδαλεώνα – Κόντη) - Καθαρισμός ακτών (Από το Παληό έως τη Νέα Καρβάλη)
- Απομάκρυνση ογκωδών αντικειμένων από το στρατόπεδο Κωτσάλου
- Επαναφορά νυχτερινών δρομολογίων
- Κατασκευή πάρκου τσέπης
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
- Τοποθέτηση κίτρινων κάδων για χαρτί – χαρτόνι / Διαφημιστική προβολή δράσεων ανακύκλωσης - Αύξηση καθαρότητας ανακυκλώσιμων υλικών (7,33%)
ΓΕΝΙΚΑ
- Μείωση της ετήσιας εισφοράς προς τη ΔΙΑΜΑΑΘ κατά 400.000 ευρώ
- Συμμετοχή ως τοπικός συντονιστής στην ομάδα εργασίας του έργου «URGE: Circular Building Cities», του προγράμματος Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας URBACT III.
- Υποβολή φακέλου για τη δημιουργία Πράσινου Σημείου και Γωνιών Ανακύκλωσης
- Σύνταξη πρότασης για τη διαλογή στην πηγή βιοαποδομήσιμων αποβλήτων (καφέ κάδος)
- Κατάθεση συμπληρωματικών στοιχείων προς τη ΕΥΔ ΠΑΜΘ, για την κατασκευή και λειτουργία μονάδας κομποστοποίησης «πράσινων» αποβλήτων
- Συνεργασία με ιδιωτική εταιρία για την παραλαβή των χρησιμοποιημένων αλιευτικών διχτυών
- Υποβολή παρατηρήσεων προς τη ΔΙΑΜΑΑΘ για την ορθολογική διαχείριση στερεών αποβλήτων
ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ, ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΝΕΟΛΑΙΑΣ
Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της διοίκησης μας, καταφέραμε να βελτιώσουμε τους όρους άμεσης και σύγχρονης επικοινωνίας με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις του Δήμου Καβάλας. Πιο συγκεκριμένα, εγκαταστήσαμε πλατφόρμα για την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών, θέσαμε σε πιλοτική λειτουργία το Σύστημα Διαδικτυακής Οικονομικής Πληροφόρησης Συναλλασσομένων, εγκαταστήσαμε ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, συμμετέχουμε στο πρόγραμμα myKEPlive του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και, τέλος, δημιουργήσαμε ένα νέο τηλεφωνικό κέντρο, το οποίο έχει συνδεθεί με το CityCare.
- Δημιουργήσαμε ένα τηλεφωνικό κέντρο (2513 500000) για την εξυπηρέτηση των δημοτών και συνδέσαμε τη λειτουργία του με το CityCare (https://citycare.kavala.gov.gr/), την εφαρμογή για την ηλεκτρονική πλατφόρμα αναφοράς προβλημάτων. Με τον τρόπο αυτό, όπως επίσης και με την εσωτερική αναμόρφωση λειτουργίας του CityCare, όλα τα αιτήματα καταγράφονται και παρακολουθούνται κατά τρόπο αποτελεσματικό από το Τμήμα Ψηφιακών. Κάνουμε περιοδικές συναντήσεις με όλες τις υπηρεσίες (έχουν γίνει ήδη δύο) και λύνουμε δυσλειτουργίες που εμφανίζονται.
- Σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ του Δήμου Αθηναίων, εγκαταστήσαμε πλατφόρμα για την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών (https://eservices.kavala.gov.gr), έτσι ώστε οι δημότες να εξυπηρετούνται χωρίς να προσέρχονται στις δημοτικές υπηρεσίες.
- Στην ίδια κατεύθυνση, θέσαμε σε πιλοτική λειτουργία Σύστημα Διαδικτυακής Οικονομικής Πληροφόρησης Συναλλασσομένων (ΣΔΟΠΣ) (https://kavala.gov.gr/gia-tous-dimotes/ilektroniki-eksypiretisi/oikonomikes-ypiresies), ώστε κάθε συναλλασσόμενος να μπορεί να έχει πλήρη ενημέρωση για τις οικονομικές του συναλλαγές με το Δήμο Καβάλας, να μπορεί να εκτυπώσει τα στοιχεία της οφειλής, όπως επίσης να πληρώσει τις βεβαιωμένες του οφειλές, είτε είναι εμπρόθεσμες είτε είναι ληξιπρόθεσμες.
- Εγκαταστήσαμε ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τον ‘’Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης’’ (https://kavala.gov.gr/gia-tous-dimotes/ilektroniki-eksypiretisi/aitiseis-kai-dikaiologitika/simparastasi-tou-politi).
- Συμμετέχουμε στο πρόγραμμα myKEPlive του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (https://kavala.gov.gr/gia-tous-dimotes/ilektroniki-eksypiretisi/aitiseis-kai-dikaiologitika/mykeplive), για την εξυπηρέτηση με τηλεδιάσκεψη από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).
- Ανασυστήσαμε το Τμήμα GIS (Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών) στο Δήμο. Αρχικά, ελέγχεται και εισάγεται στο σύστημα ένας τεράστιος όγκος πληροφορίας που δημιουργήθηκε στο παρελθόν σχετικά με την περιουσία του Δήμου.
- Συμμετείχαμε με τρία σχολεία (και χορηγίες από τοπικές επιχειρήσεις) στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση που διοργάνωσε ο ‘’Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ’’.
- Ενταχθήκαμε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Intelligent Cities Challenge (ICC), από το οποίο αντλούμε πολύτιμη πληροφορία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό άλλων πόλεων.
- Καταφέραμε να ανταποκριθούμε άμεσα και με μεγάλη επιτυχία ως Δήμος στην ανάγκη της αδιάλειπτης λειτουργίας των δημοτικών οργάνων και προγραμμάτων, εν μέσω υγειονομικής κρίσης, με χρήση/βοήθεια ψηφιακών μέσων (τηλεδιασκέψεις, διανομή ΤΕΒΑ, κ.α.).
ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Διαχείριση ενταγμένων έργων
- Interreg Europe CHERISH: Το έργο είχε ένα χρόνο υλοποίησης και είχαν πραγματοποιηθεί δαπάνες ύψους 11.085,80€ (μόνο ταξίδια) που αποτελούσαν μόλις το 7,53% του έργου. Βασική αιτία της χαμηλής απορρόφησης ήταν η αργοπορία στην πρόσληψη προσωπικού για το έργο και στην ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη του αντίστοιχου τεχνικού έργου καθώς και μέρος του συντονισμού. Το έργο αντιμετώπιζε άμεσο κίνδυνο περικοπής του 25% του προϋπολογισμού του εξαιτίας της υπό-απορρόφησης που είχε. Μέσα στο πρώτο κιόλας τρίμηνο της θητείας της νέας διοίκησης του Δήμου Καβάλας, προσλήφθηκε ένα άτομο με καθήκοντα διαχείρισης έργου και δεσμεύτηκε άμεσα ποσό 62.οοο€ για τα τέσσερα χρόνια υλοποίησης του. Το ίδιο διάστημα ολοκληρώθηκε και ο διαγωνισμός για την ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη για 48.300€. Αποφεύχθηκε ο κίνδυνος περικοπής προϋπολογισμού. Επιπλέον, πιστοποιήθηκαν οι δαπάνες των τεσσάρων εξαμήνων μέχρι σήμερα χωρίς καμία περικοπή και επέστρεψαν τα πληρωμένα ποσά μέχρι και την τρίτη περίοδο. Αναμένουμε την μεταφορά για την τέταρτη αναφορά.
- URBACTIII MAKING SPEND MATTER: Το έργο είχε εννιά μήνες υλοποίησης και είχαν πραγματοποιηθεί δαπάνες ύψους μόλις 4.500€. Βασική αιτία της χαμηλής απορρόφησης ήταν η αργοπορία στην πρόσληψη προσωπικού για το έργο και στην ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη της επικοινωνίας του έργου και μέρος του συντονισμού. Το έργο αντιμετώπιζε άμεσο κίνδυνο περικοπής του 25% του προϋπολογισμού του εξαιτίας της υπό-απορρόφησης που είχε. Επιπλέον, δεν είχε δέσμευση το ποσό του ΠΔΕ για την ίδια συμμετοχή ούτε είχε πιστοποιήσει καμία δαπάνη. Μέσα στο πρώτο κιόλας τρίμηνο της θητείας της νέας διοίκησης του Δήμου Καβάλας, προσλήφθηκε ένα άτομο με καθήκοντα διαχείρισης έργου και δεσμεύτηκε άμεσα ποσό 20.750€, για τον έναν χρόνο υλοποίησης του έργου. Το ίδιο διάστημα ολοκληρώθηκε και ο διαγωνισμός για την ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη για 7.600€. Αποφεύχθηκε ο κίνδυνος περικοπής προϋπολογισμού. Επιπλέον, πιστοποιήθηκαν οι δαπάνες ενός χρόνου υλοποίησης χωρίς καμία περικοπή και επέστρεψαν τα πληρωμένα ποσά μέχρι και τον ΔΕΚ2019. Έγιναν οι ενέργειες και εγγράφηκε το έργο στο ΠΔΕ και ήρθαν τα χρήματα στο ταμείο του Δήμου.
- URBACTIII URGE: Circular Building Cities: Η πρώτη φάση του έργου είχε μόλις εγκριθεί με προϋπολογισμό 9.640€. Υλοποιήθηκε η πρώτη φάση και υποβλήθηκε επιτυχώς και η δεύτερη. Ο συνολικός προϋπολογισμός πια του έργου 60.876,23 €. Απορροφήθηκε η πρώτη φάση και πιστοποιήθηκε. Επιστρέφουν και τα πρώτα χρήματα.
- IUC: International Urban Cooperation Programme: Είχε εγκριθεί η συνεργασία με τον Δήμο Temuco της Χιλής. Είχαν αποφασιστεί μόνο οι τομείς συνεργασίας. Κατά τη διάρκεια της θητείας της νέας διοίκησης, συμφωνήθηκε και το νέο πλαίσιο συνεργασίας και επικαιροποιήθηκε το νέο σχέδιο δράσης. Δυστυχώς λόγω COVID 19 δεν πραγματοποιήθηκαν οι προβλεπόμενες ανταλλαγές, οι οποίες αντικαταστάθηκαν με virtual webinars. Αναμένεται να ολοκληρωθεί ένα κοινό action plan για εφαρμογές ενεργειακής εξοικονόμησης.
ΝΕΕΣ ΥΠΟΒΟΛΕΣ
- ROOT, ROads thrOughs history: Στο πρόγραμμα: Creative Europe – MEDIA Bridging culture and audiovisual through digital content – Προϋπολογισμός 50.000 ευρώ.
- « ABYDE: Accessible for all BY Design”: Βελτίωση της προσβασιμότητας στην πόλη με επίκεντρο την διασύνδεση του λιμανιού με τον αστικό ιστό.) σε συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ. Πρόγραμμα: Erasmus. Προϋπολογισμός 50.000 ευρώ.
- PROXIMA Ενεργειακές κοινότητες. Στο πρόγραμμα : Horizon 2020
- “ICA-MED- Integrated Coastal Action in the Mediterranean” Ολοκληρωμένη διαχείριση παράκτιας ζώνης σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Βόλου. Στο πρόγραμμα: MED
- PASTICHE: Panagea Attractive and Sustainable through Territorial Innovation led by Cultural Heritage – Προϋπολογισμός 4.443.548 ευρώ
ΕΓΚΡΙΣΕΙΣ
- URBACTIII URGE: Circular Building Cities: Στόχος του έργου αυτού αποτελεί ο σχεδιασμός μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την κυκλική οικονομία που θα αφορά στα απορρίμματα του κατασκευαστικού κλάδου σε μια πόλη. Η πιλοτική δράση που έχει σχεδιαστεί στο πλαίσιο του έργου, και θα υλοποιηθεί στην παρούσα φάση, αφορά στην εκπόνηση μιας μελέτης για την αξιοποίηση/επανάχρηση των δευτερογενών επεξεργασμένων υλικών από κατασκευές / κατεδαφίσεις και η ένταξη της προδιαγραφής αυτής στις δημόσιες συμβάσεις. Προϋπολογισμός 60,876 ευρώ.
- Black Sea Basin Programme: Developing Cultural and Creative Industries in the Black Sea Basin/CREA CENTERS. Στόχος του έργου είναι η εδραίωση και ανάπτυξη δομών και κτηρίων για σχεδιαστές, επιχειρηματίες, ακαδημαϊκούς και καλλιτέχνες διαφορετικών ειδικοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της πολιτιστικής/ δημιουργικής βιομηχανίας. Στο πλαίσιο του έργου θα επιπλωθεί και θα διαμορφωθούν οι χώροι του ισογείου χώρου της Μεγάλης Λέσχης για να φιλοξενήσουν συναντήσεις ανταλλαγής εμπειρίας καλλιτεχνών, χώρους καλλιτεχνικής δημιουργίας (κινηματογραφικό ατελιέ, μουσικό ατελιέ και new media ατελιέ καθώς και μια πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα συνεδριάσεων. Προϋπολογισμός 198,140 ευρώ.
ΝΕΟΛΑΙΑ
- Δράσεις σε συνεργασία με την Action Team : Fridays for Future, Φαναράκια. Οι δράσεις του 2020 αναβλήθηκαν προς το παρόν λόγω κορωνοϊού.
- Ξεκινάμε σε συνεργασία με τον ‘Διάλογο των Νέων’ μια σειρά (κυρίως ψηφιακών) διαβουλεύσεων πάνω σε κάποιους από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, στοχεύοντας σε συγκεκριμένες προτάσεις για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Καβάλας.
- Συμμετοχή των ομάδων νεολαίας στο Cosmopolis.